BUNKRY – MISTYCZNE, BARBARZYŃSKIE, ZNUDZONE [patronat]

Categories:  [POLE SZTUKI]

wernisaż: czwartek 20 października 2011, godz. 19.30
wystawa: 21 października 2011 – 02 grudnia 2011
kuratorka: Iwona Bigos
Magdalena Jetelova pochodzi z Czech, mieszka w Monachium i Düsseldorfie.
Joanna Kosowska jest Polką, pracuje w Bremie, a od niedawna także w Berlinie.
Ricardo Stein to obieżyświat, pomieszkujący od czasu do czasu w Niemczech.
Każde z nich wybrało temat bunkrów, by opowiedzieć swoją własną historię.

miejsce: Gdańska Galeria Güntera Grassa (ul. Szeroka 34/35, 36, 37, Grobla I 1/2)
godz. otwarcia galerii: wt-śr 11-17, czw- niedz 11-19
WSTĘP WOLNY

Wystawa „Bunkry – mistyczne, barbarzyńskie, znudzone“ obrazuje motyw bunkrów jako architektonicznego artefaktu i artystycznego źródła inspiracji. Cytat z „Blaszanego bębenka“ autorstwa Güntera Grassa posłużył tu jako punkt wyjścia w kontekście pytania, dlaczego i w jaki sposób ów obiekt wojskowy stał się miejscem działań artystycznych. Fragment opowieści o wizycie teatru frontowego Bebry na budującym się Wale Atlantyckim, stanowił główny argument dyskusji Güntera Grassa o sztuce współczesnej. Dyskusja ta obudziła chęć podążania tym tropem z perspektywy artysty.
W tym samym czasie, w którym wydano powieść Güntera Grassa (1958 rok), Paul Virilio rozpoczął badania nad francuską częścią Wału Atlantyckiego, uwieńczone w 1975 roku w Paryżu wystawą jego zdjęć i tekstów pod tytułem „Archeologia bunkrów”.
Troje artystów, zaproszonych do udziału w tej wystawie, kontynuuje w swoich pracach w mniej lub bardziej dosłowny sposób dyskusję zapoczątkowaną przez Virilio, dotyczącą istnienia przestrzeni wojskowej i jej znaczenia dla współczesnego społeczeństwa. Każdy z artystów wybrał temat bunkrów i poddał go własnej artystycznej obróbce. I choć wszyscy zdecydowali się na ten sam środek przekazu –fotografie- te prace znacznie się różnią. Oprócz wspólnego motywu bunkrów, artystów połączył również fakt, iż wszyscy oni wybrali Niemcy na miejsce tymczasowego pobytu.

źródło: Gdańska Galeria Güntera Grassa

Tags: , , , ,

Comments are closed.