Henk Visch – I like the way you are

Categories:  > rysunek, > rzeźba, Lublin

Lublin | Galeria Biała | otwarcie wystawy piątek / 25.03.2011 / godz. 18.00
wystawa czynna do 21 kwietnia 2011, od poniedziałku do soboty w godz. 11.00-17.00


Henk Visch jest jednym z najbardziej uznanych artystów holenderskich. Tworzy rzeźby, obiekty, rysunki. Zrealizował kilkadziesiąt projektów w przestrzeni publicznej na różnych kontynentach.

Pierwsza wystawa Henka Vischa w Galerii Białej, która odbyła się w 1991 roku, nosiła tytuł Dedicated to daily life / Dedykowane codziennemu życiu, druga w 2002 nazywała się Your words to me / Twoje słowa do mnie. W dniu otwarcia tej drugiej wystawy artysta opowiadał o sobie i o swojej sztuce oraz dzielił się refleksjami z pobytu w Lublinie. Wypowiedź ta nie została nagrana, ale powstała idea zrobienia filmu pn. Co powiedział Henk na wernisażu 8 listopada 2002 roku? Takie pytanie postawiono kilkudziesięciu osobom, które były wówczas na otwarciu wystawy w Galerii Białej i już po wyjeździe artysty próbowały przypomnieć sobie jego słowa. Film rozsypał się i nie ma po nim śladu, jednak w trakcie jego powstawania stało się oczywiste, że każda wypowiedź była kompletnie inna. Każdy słyszał coś innego – i chociaż nie ma dowodu w sprawie w formie filmu – przypominam sobie ten niezwykły moment opowieści „słownej” na temat „słów” Henka.

Brązowe figury, które wówczas znalazły się w galerii, zachęcały do patrzenia na nie z góry, dzisiaj – stajemy wobec majestatycznej figury Tomorrow, perhaps in two days i… nie czujemy dystansu. Wciąga nas w naszą przestrzeń, dla której artysta robi nam miejsce. Próbując określić świat sztuki Vischa staję za każdym razem przed jakąś zagadką, opowieścią o życiu poprzez słowa i dzieła. Obecna wystawa została przez artystę zatytułowana I like the way you are / Lubię sposób w jaki jesteś.

Sztuka Vischa jest wieloznaczna. Jego dzieła wprowadzają rodzaj tajemniczej gry wizualnej, odwołującej się do archaicznych totemów. Są to zazwyczaj przedstawienia figuratywne, kiedy indziej są kompilacją form geometrycznych.

Przeglądając zdjęcia prac na autorskiej stronie internetowej artysty (www.henkvisch.nl), możemy prześledzić ogrom jego dorobku, natomiast trudno nam odnieść się do skali pojedynczych rzeźb. Kiedy widzimy je na żywo stwierdzamy, że są albo duże albo małe a to powoduje, że stajemy wobec nich w jasno określonej relacji. To tak, jakbyśmy sami musieli znaleźć swoją własną przestrzeń wobec dzieł które stoją, wiszą, balansują, mocno stąpają, opierają się o ścianę czy kucają. Powstaje swoista emocjonalna percepcja powiązana z przestrzenią fizyczną, budowaną przez artystę, która za każdym razem jawi się jako inna, ale zawsze nacechowana specyficznym Vischowskim klimatem.

Obecność ludzkiej figury jedynie poprzez jej kończynę czy korpus jest tak sugestywna, że mamy wrażenie obcowania z komplementarną całością, choć przecież widzimy tylko jej fragmenty. Jedne z nich okryte tkaniną, która chroni nasze ciała, od momentu narodzin do czasu śmierci a tutaj nadaje im egzystencjalny wymiar. Inne z nich kreślone są w przestrzeni linią, której efektem jest ażurowa forma. Jeszcze inne są masywne. Tutaj też ujawnia się niezwykły kunszt Vischa, który w swojej sztuce materializuje swoje wyobrażenie o świecie w sposób niezwykle metaforyczny. Niespotykana jest też jego umiejętność łączenia różnorakich tworzyw jak: brązu, aluminium, kamienia, tworzyw sztucznych, tkanin, drewna i wielu innych. Artysta buduje niezwykłe konteksty, często odwołujące się do podstawowych, niemal pierwotnych, czy wręcz archetypowych skojarzeń. Są dialogiem z ciałem, gestem tworzonym w sposób subtelny i zagadkowy.
Anna Nawrot

Henk Visch (ur. 1950) studiował w Koninklijke Academie voor Kunst en Vormgeving, s-Hertogenbosch. Wykładał w Rijksakademie voor Beeldende Kunsten w Amsterdamie i Jan van Eijk Akademie w Maastricht. W 1988 roku reprezentował Królestwo Niderlandów na Biennale Sztuki w Wenecji. W 1991 roku otrzymał Nagrodę Artystyczną Miasta Darmstadt w Niemczech, rok później uczestniczył w Documenta IX w Kassel. W 1993 roku uczestniczył w projekcie Art in Progress w Muzeum Artystów w Łodzi. W latach 1995 – 2001 był profesorem Staatliche Akademie der Bildende Kunsten w Stuttgarcie. W latach 1999 – 2009 wykonywał rysunki do tekstu Kadera Abdolaha w gazecie Volkskrant. W 2002 roku otrzymał nagrodę Beeldende Kunstprijs 2001, Prins Bernhard Cultuurfonds Noord-Brabant. Od 2005 roku jest profesorem Kunstakademie w Münster

Tags: ,

Comments are closed.