Rejs Krzyżaków po Ziemi Obiecanej

Categories:  [POLE SZTUKI], > plakat, Warszawa

Wystawa czynna 16 kwietnia – 10 maja 2011 | Galeria Grafiki i Plakatu w Warszawie

Galeria Grafiki i Plakatu prezentuje subiektywny wybór plakatów do polskich filmów. Zobaczyć będzie można plakaty z lat 1956-1990 do filmów, które trwale zapisały się w historii polskiego kina, zyskując status kultowych. Wśród najbardziej znanych tytułów takich jak „Eroica”, „Popiół i diament”, „Kanał”, „Człowiek z żelaza” czy „Miś”, na wystawie zobaczymy także plakaty do filmów, które uwielbiają kinomani w każdym wieku m.in. „Sami swoi”, „Rejs”, „Jak rozpętałem II wojnę światową”.

Prezentacja kilkudziesięciu plakatów do głośnych i niezapomnianych filmów daje okazję do obejrzenia wspaniałych prac z okresu, kiedy plakat filmowy był głównym sposobem promocji. Byłjednocześnie indywidualną kreacją artystyczną, jaką trudno dziś znaleźć.

„Człowiek z żelaza” Andrzeja Pągowskiego, „Popiół i diament” Wojciecha Fangora, „Nóż w wodzie” Jana Lenicy czy prace Franciszka Starowieyskiego (m.in. „Sanatorium pod Klepsydrą”), to tylko niektóre z propozycji, jakie znajdą się na wystawie.

Oprócz plakatów do wybitnych filmów Andrzeja Wajdy, Wojciecha Jerzego Hasa, Jerzego Kawalerowicza, Janusza Morgensterna czy Krzysztofa Zanussiego pojawią się plakaty do popularnych komedii Stanisława Barei i Sylwestra Chęcińskiego oraz do mniej znanych filmów m.in. „Powrótu” Jerzego Passendorfera, „Bariery” Jerzego Skolimowskiego czy „Uczty Baltazara” Jerzego Zarzyckiego.

Twórcy polskiej szkoły plakatu kładli nacisk na intelektualny wymiar swoich prac. Skrót plastyczny i nowe rozwiązania formalne były próbą oddania tematu i nastroju reklamowanego filmu. Autorskie propozycje wybitnych artystów kierowane do polskiej publiczności, zyskiwały uniwersalną wymowę.

1. Wojciech Zamecznik, Celuloza, 1954, rotograwiura, wym. 61×86 cm, filmowy

2. Andrzej Pągowski, Człowiek z żelaza, 1981, offset, wym. 68×98 cm, filmowy

3. Julian Pałka, Faraon, 1965, offset, wym. 117×82 cm, filmowy

4. Bohdan Butenko, I Ty zostaniesz Indianinem, 1962, offset, wym. 84×58,5 cm,
filmowy

5. Franciszek Starowieyski, Sanatorium pod Klepsydrą, 1973, offset, wym.
80×57 cm, filmowy

6. Roman Cieślewicz, Krzyżacy, 1960, offset, wym. 85×58,5 cm, filmowy

7. Waldemar Swierzy, Wesele, 1972, offset, wym. 84×57,5 cm, filmowy

8. Barbara Baranowska, Do widzenia, do jutra, 1960, offset, wym. 58×85,5 cm,
filmowy

9. Roman Cieślewicz, Zezowate szczęście, 1959, offset, wym. 81×58,5 cm,
filmowy

10. Leszek Hołdanowicz, Pasażerka, 1963, offset, wym. 82×58,5 cm, filmowy

Tags:

Comments are closed.